Welkom op de website van Studievereniging Meander!

Meander is de studievereniging van de opleiding Kunst- en Architectuurgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen. Het doel van onze studievereniging is studenten onderling met elkaar in contact te laten brengen en hen aanvullende activiteiten aanbieden waar zowel het sociale als educatieve aspect een grote rol spelen. Ons motto is daarom: Waar de studie ophoudt, daar gaan wij verder!

In oktober 1991 werd de oprichting van Meander feestelijk ingeluid. Officieel bestaat de vereniging echter vanaf 6 januari 1992, de dag dat de statuten de notaris passeerden. Het eerste bestuur bestond slechts uit drie personen: Jacqueline Clements, Corine van den Broek en Jet Hangelbroek. Deze dames zijn dan ook officieel de oprichtster van Meander.

Met slechts drie leden was het eerste bestuur kleiner dan we het nu kennen. Toch waren er in de begintijd al meerdere commissies. Een daarvan verzorgende de uitgave van het Meanderbulletin, de voorloper van Artefact Magazine en de LUX.

Het bestuur van Meander besloot zich anders te organiseren: voortaan moest elk jaar na de introductie een nieuw bestuur van vijf mensen aantreden: voorzitter, secretaris, penningmeester, commissaris intern en commissaris extern/drukwerk. De commissiehoofden konden zo efficiënter hun communicatie met het bestuur regelen en het bestuur zou met een ‘teamgevoel’ meer leven in de vereniging kunnen blazen. Vandaag de dag wordt ongeveer dezelfde structuur gehanteerd, maar wordt de taak van commissaris extern/drukwerk verzorgd door de commissaris public relations en de taak van de commissaris intern wordt onderverdeeld over de commissaris lezingen en excursies en de commissaris buitenlandse reis excursies. Gezamenlijk zijn wij een zeskoppig bestuur.

Vandaag de dag beschikt Meander over drie commissies:Buitenlandse excursie commissie, Lezingen-en Excursiecommissie en de Almanak commissie. Daarnaast bieden wij onze leden de mogelijkheid om ad-hoc commissies op te richten. Over deze commissies kunt u hier op de site meer lezen.

De studievereniging organiseert vele activiteiten ter verdieping op de studie, maar natuurlijk ook op sociaal gebied. We organiseren lezingen, excursies in binnen en buitenland, borrels, filmavonden en themafeesten. Daarnaast brengen een keer per jaar de Almanak uit. Ook organiseren we een jaarlijks Gala, in samenwerking met de studieverenigingen Gerardus van der Leeuw van Godsdienstwetenschappen en Stuff van Filosofie. Sinds een aantal jaar beschikt Meander ook over een alumni -en vriendenvereniging: de Vrienden van Meander. Zij ontvangen elke twee maanden een Vrienden van Meander Nieuwsbrief en de Almanak. Voor meer informatie over Vrienden van Meander verwijs ik u naar de subcategorie op deze site ‘Vrienden van Meander’.

Mocht u meer informatie willen over de vereniging en/of over het lidmaatschap of over Vrienden van Meander, dan kunt u ons altijd bereiken via Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. . Wij hopen u in de toekomst te mogen begroeten als lid!