Stichting KunstNed

Krachten bundelen
De studie Kunstgeschiedenis is op de meeste universiteiten maar klein. Bij de aangesloten studieverenigingen is dat niet veel anders; hoewel de leden enthousiast en actief zijn, is er geen basis om grootse dingen te organiseren. In het najaar van 2006 speelde dit probleem in Amsterdam en werd er een oplossing gevonden: waarom de krachten niet bundelen?

Zo ontstond KunstNed: zes verenigingen verbonden aan zes universiteiten. Stichting Art Utrecht (UU), Kitsch Amsterdam(VU), Kleio Amsterdam (UvA), LKV Leiden (UL), OSK Nijmegen (RUN) en Meander uit Groningen (RuG). Het doel is om samen meer voor elkaar te krijgen. Het eerste wapenfeit was een symposium met de toepasselijke naam Kruispunt Amsterdam;een symposium waar recente kunsthistorische onderzoeken elkaar kruisten in de hoofdstad. In 2009 was het Thema: Kunst & Cash; wat is het waard?

Inmiddels is KunstNed een stichting met een eigen bestuur, en zijn er vergaande plannen voor de komende jaren. Ook volgend jaar wordt er weer een symposium georganiseerd. Meer informatie hierover volgt nog.