Lustrumcommissie

~English version below

Migratie in Kunst: Lustrum V

Het thema van het vijfde lustrum van Meander is Migratie in Kunst.
Dit is niet alleen een zeer relevant thema in de hedendaagse maatschappij, maar ook in de kunstwereld. Niet alleen is dit een ontzettend actueel onderwerp in de hedendaagse wereldproblematiek, daarnaast is het ook het onderwerp van de veertiende Documenta in Kassel.

Daarbij zullen vragen worden gesteld als: wat kan kunst betekenen in een globaliserende wereld? Maar ook: hoe beïnvloedt de huidige samenleving de hiërarchie van de internationale kunstwereld? Kunst reist ook: naar China, naar het Midden-Oosten. Wat betekent dit voor de hedendaagse kunsthistoricus?
Daarnaast zullen deze vraagstukken ook in een historisch perspectief worden geplaatst. Kunstenaars zijn al eeuwenlang reizigers, en waren met handelaars de eersten die verre reizen maakten. Wat kunnen huidige kunstenaars hier van leren en hoe heeft migratie kunst destijds al beïnvloed?
Ook architectuur en stedenbouw zullen niet ontbreken: hoe kunnen we steden zo inrichten dat er ruimte is voor iedereen, in hoeverre wordt architectuur beïnvloed door globalisatie, wat is de rol van de Nederlandse architectuur op internationaal niveau, wie waagt zich nog aan architectuur?
Deze vraagstukken zullen centraal staan tijdens de lustrumweek. Wij nodigen alle leden van Meander en andere geïnteresseerden uit om deel te nemen! De lustrumweek zal plaatsvinden van 18 t/m 21 december.

Met vriendelijke groet,

De Lustrumcommissie

Tessel Luitjens (voorzitter)
Sanne Wouda (secretaris)
Aline Brummel (penningmeester)
Iris Rijnsewijn (commissaris PR)
Jesse Akkerman (algemeen commissielid)
.
~English version

Migration in Art: Lustrum V

The theme of our fifth lustrum is Migration in Art.
This is not only a
very relevant topic in today’s world, it has been so throughout the history of art. It is the subject of the Documenta in Kassel as well. Within this theme, one might ask: what can art mean in the globalizing
society we live in? And how does the present society influence the hierarchy of the international network of arts? Art travels: to China, to the Middle-East. What does this mean for the present-day art historian?
The theme will be put in a historical context as well. We are, after all, art historians. Artists have been traveling for many years (think of the Grand Tour, for example) and were, alongside merchants, the first to bridge great distances! What were the consequences of these trips for art at that time? How could artists learn from this,
nowadays?
Of course the program would not be complete without architecture and urban planning. How could we shape cities to make sure there is a place for everyone? In how far is architecture affected by globalization? And what is the role of Dutch architecture at an international scale?

These kinds of questions will be essential during the lustrum week, and we would like to invite the members of Meander and all others that are interested (whether educated in these topics or not) to participate in December!

Kind regards, the Lustrum Committee
Tessel Luitjens (chairwoman)
Sanne Wouda (secretary)
Aline Brummel (treasurer)