NIKI Florence

Het Nederlands Interuniversitair Kunsthistorisch Instituut in Florence

Cursussen aan het NIKI

Het Nederlands Interuniversitair Kunsthistorisch Instituut in Florence (NIKI) verzorgt een uitgebreid onderwijs- en onderzoeksprogramma op het gebied van de kunstgeschiedenis en de relatie tussen Italiaanse en Nederlandse en Vlaamse kunst in het bijzonder.

Gelegen op een heuvel, uitkijkende over het historische centrum van Florence, biedt het NIKI studenten de kans om zich niet enkel intensief te verdiepen in kunsthistorische kwesties, maar om zich er tevens letterlijk in te begeven. De cursussen aan het instituut verschaffen een unieke combinatie van theorie en praktijk, op een idyllische locatie.

Daar het NIKI deel uitmaakt van de Nederlandse Wetenschappelijke Instituten in het Buitenland (NWIB) - waarvan de bestuurscommissie bestaat uit de vertegenwoordigers van de Colleges van Bestuur van de zes deelnemende Nederlandse universiteiten, te weten de Universiteit van Amsterdam, de Vrije Universiteit (Amsterdam), de Rijksuniversiteit Groningen, de Universiteit Leiden, de Radboud Universiteit Nijmegen en de Universiteit Utrecht - bieden bovengenoemde universiteiten hun studenten de mogelijkheid om cursussen aan het NIKI in te zetten voor studiepunten binnen hun reguliere Bachelor- of Master-curriculum.

Eind augustus 2016 biedt het NIKI een cursus over Michelangelo aan, waar studenten de kans krijgen om twee weken in de stad van Michelangelo kennis te maken met zijn vorming en ontwikkeling als tekenaar, schilder en beeldhouwer, aan zijn werkproces en de omgang met het naakt en de klassieke beeldhouwkunst gedurende zijn 75 jaar durende carrière.

Voor het actuele cursusaanbod en verdere praktische informatie, klik hier: http://niki-florence.org/studenten-en-afgestudeerden/cursussen/

Scriptie schrijven op het NIKI?

Wil je in het kader van je BA/MA scriptie onderzoek doen op het NIKI? Dat kan! Het instituut verstrekt namelijk beurzen voor een verblijf aan het instituut, om studenten in staat te stellen onderzoek in Florence te verrichten. Deze zogenaamde ‘NIKI-beurzen voor scripties’ zijn bestemd voor studenten die zijn ingeschreven bij de universiteiten van Amsterdam (UvA, VU), Groningen, Leiden, Nijmegen en Utrecht.

De aanvragen worden beoordeeld door de beurzencommissie van het Instituut en kunnen doorlopend worden ingediend. Twee maal per jaar, in mei en november, worden de beursaanvragen beoordeeld. De formulieren moeten uiterlijk 1 mei (voor een verblijf in het najaar) c.q. 1 november (voor een verblijf in het daaropvolgende voorjaar) zijn ontvangen.

Voor de exacte eisen en tegemoetkomingen, zie: http://niki-florence.org/studenten-en-afgestudeerden/beurzen/beschikbare-beurzen/.

Stage lopen op het NIKI?

Voor een stage in het buitenland die goed aansluit bij het Nederlandse studieprogramma biedt het Instituut verschillende mogelijkheden, zowel op Bachelor (3 maanden) als op Master niveau (2 tot 6 maanden).

Bovendien zijn er – met betrekking tot beschikbare stages – vanuit het NIKI verschillende lopende samenwerkingen met onder meer het Gabinetto Disegni e Stampe degli Uffizi en met het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie, Den Haag

Voor meer informatie over deze stages, kijk op: http://niki-florence.org/studenten-en-afgestudeerden/stages/.

Wil je meer weten over het Nederlands Interuniversitair Kunsthistorisch Instituut in Florence? Neem dan contact op met Tessel Luitjens, de NIKI-ambassadeur van de Rijksuniversiteit Groningen via  Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. .