Lustrum V

Lustrum V 2017-12-20T21:37:31+00:00

Meander celebrates the 5th lustrum!

The members of the Lustrum Committee are:

Tessel Luitjens – Chairwoman

Sanne Wouda – Secretary

Aline Brummel – Treasurer

Iris Rijnsewijn – Public Relations

Jesse Akkerman – General Committee Member

Lustrum V: Migration in Art

Maandag 18 december: Opening (NED)
We beginnen de lustrumweek met een aantal lezingen van Linda Nijenhof, Henk van Veen en Vincent van Rossem. Respectievelijk zullen zij vertellen over de Documenta te Kassel,  reizende kunst in de Renaissance en Cornelis van Eesteren: de migratie van een hollandse polderjongen naar de internationale wereld van architectuur en stedenbouw. Daarna is er een borrel!

Dinsdag 19 december: In Conversation With (ENG)
We gaan in gesprek met Syrische fotograaf Mahmod Alkharat, over het project Humans from Nowhere.

Woensdag 20 december: Dwingelderveld (NED)

We spreken om 10:15 uur af in Ruinen, bij BikeTotaal Vredenburg. Om 11:00 komen we aan bij het bezoekerscentrum, waar jullie getrakteerd worden op koffie, thee en een échte Dwingelderkoek. In de vilten zithoek krijgen jullie een kleine introductie. Dan gaan we het veld op, waar we op enkele plekken halt zullen houden. De lengte van de route hangt af van het weer en de schaapsherder. Rond 13:00 uur hopen we aan te komen in Dwingeloo. Daar lunchen we bij Hotel de Brink. De terugreis stoppen we één of twee keer. We verwachten om 15:30 uur weer in Ruinen terug te zijn. Volgens de weersvoorspellingen wordt het rond de 8 graden met een waterig zonnetje, dus beter kunnen we het ons niet wensen. Kleed je desalniettemin warm aan! Met name goede schoenen met dikke zolen zijn van belang. Voor de schaapsherder zouden we bijvoorbeeld van het pad af moeten. Het gaat een gezellige dag worden!​

Donderdag 21 december: Paneldiscussie (ENG)
De kroon van Lustrum V: de paneldiscussie! Op deze dag zullen er drie  interessante lezingen gegeven worden:

– Tasoula Hadjitofi: The Icon Hunter: A Refugee’s Quest to Reclaim Her Nation’s Stolen Heritage.

– Bernard Hulsman: Double Dutch: Architecture in the Netherlands Since 1985.

– Joost Keizer: Place: Virtual and Real.

Leontine Coelewij en Pieter Boele van Hensbroek schuiven aan na de lezingen om het panel te versterken. De paneldiscussie wordt gemodereerd door Andreas Blühm en Ann-Sophie Lehmann. Tijdens de paneldiscussie komen verschillende kanten van het thema migratie in kunst aan bod. Afsluitend vindt er een cluster borrel plaats in de Job Lounge!

Locatie: Auditorium, Groninger Museum
Aanvang: 13:00